شرکت طراحان ماشین حجازیان
شرکت طراحان ماشین حجازیان

preloader

سنگ شکن فکی

سنگ شکن فکی یکی از انواع سنگ شکن‌های صنعتی است که برای خرد کردن سنگ‌های سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه یکی از تجهیزات خردایش است که برای خرد کردن سنگ‌های بسیار بزرگ در مرحله اول مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار باید توسط یک اپراتور سنگ شکن انجام شود.

سنگ شکن فکی

مشخصات دستگاه سنگ شکن فکی

این دستگاه از دو صفحه فلزی تشکیل شده که یکی از آن‌ها ثابت و دیگری متحرک است. نحوه کار سنگ شکن فکی به این صورت است که صفحه متحرک به‌صورت عمودی یا افقی حرکت می‌کند و صفحه ثابت فشار و برش را روی سنگ‌های مد نظر اعمال می‌کند. به این ترتیب سنگ‌ها خرد شده و به قسمت پایین دستگاه میفتند. در این قسمت نیز عمل خرد شدن ادامه دارد تا سنگ‌ها به اندازه مورد نظر رسیده و از خروجی دستگاه خارج شوند.

برای حرکت دادن صفحه متحرک از مکانیسم‌های مختلفی استفاده می‌شود که هدف آن‌ها ایجاد بالاترین نیرو در فاصله بین دو صفحه برای خرد کردن سنگ‌ها است. برای ساخت سنگ شکن فکی از قطعات زیر استفاده می‌شود:

  1. شانه فک متحرک: این قطعه هم باید از فولاد مولیبدن دار و منگنزدار باشد تا کم‌تر دچار ساییدگی شود. شانه فک متحرک خرد شدن سنگ‌ها را سریع‌تر می‌کند.
  2. شانه فک ثابت: این قطعه بیشترین تماس را با سنگ‌های ورودی دارد به همین علت معمولاً از فولاد منگنزدار و مولیبدن دار تولید می‌شود. این بخش به شکل ثابت و صاف روی سطح قرار می‌گیرد و تکیه گاهی برای خرد شدن سنگ‌ها است.
  3. یاتاقان فک: وظیفه این قطعه محافظت از شانه فک و فک بندها است تا در برابر ضرباتی که بر حسب خرد شدن و سنگینی سنگ‌ها وارد می‌شود سالم بمانند. وظیفه اصلی یاتاقان فک کمک به حرکات خطی و چرخشی پولی و شانه فک است.
  4. فک بند: مسئولیت جلوگیری از ساییدگی زیاد دستگاه را بر عهده دارد.
  5. شفت: این قطعه برای انتقال حرکت چرخشی استفاده می‌شود و به شکل میله‌ای از جنس فولاد است. وظیفه اصلی آن کمک به حرکت شانه فک متحرک هست.
  6. در پوش‌ها و قطعات دستگاه: این قطعات مانع از پرت شدن خرده سنگ‌ها به خارج از دستگاه می‌شوند.
  7. بغل بند: این قطعه سرعت خردایش سنگ‌ها و حفاظت از بدنه را بر عهده دارد.
  8. الکتروموتور: این قطعه نیرو محرکه لازم را برای خرد کردن سنگ‌ها بر عهده دارد.
  9. توگل فک: این قطعه فرایند انتقال نیروی محرکه به شانه فک متحرک یا به عبارت دیگر خرد شدن سنگ‌ها را ساده‌تر می‌کند.
  10. پشت فکی: این قطعه پشت شانه‌های فک واقع شده است.
  11. ناودانی و نگه‌دارنده آن: در دو سایز کوچک و بزرگ وجود دارد.
  12. گوه: ماندگاری شانه‌ها تا حدی وابسته به این قطعه است.
  13. بلبرینگ: مسئولیت بلبرینگ جلوگیری از فرسایش و سایش قطعات سنگ شکن است.
  14. فلکه فک: بین سنگ ورودی و خروجی هماهنگی لازم را به وجود می‌آورد.

انواع دستگاه سنگ شکن فکی

سنگ شکن فکی که جزء تجهیزات خردایش اولیه به حساب می‌آید دارای انواع مختلفی است که بر اساس ابعاد، ظرفیت، نوع حرکت صفحه متحرک، نوع سرند و … تفاوت دارند. قیمت سنگ شکن با توجه به پارامترهایی که نام بردیم متفاوت خواهد بود. برخی از متداول‌ترین مدل‌ها عبارت‌اند از:

  • سنگ شکن فکی تک فک: نوعی سنگ شکن فکی است که فقط یک صفحه فلزی (صفحه متحرک) دارد. صفحه ثابت آن به جای فلز از جنس جامدات دیگر مانند سنگ است. این نوع سنگ شکن برای خرد کردن سنگ‌های نرم و لایه‌لایه مناسب است.
  • سنگ شکن فکی دو فک: نوعی سنگ شکن معدن است که دو صفحه فلزی (صفحه ثابت و صفحه متحرک) دارد. این نوع سنگ شکن برای خرد کردن سنگ‌های سخت و بسیار سخت عالی است.
  • سنگ شکن فکی تغذیه هیدرولیک: دارای یک سیستم هیدرولیک برای تنظیم فاصله بین دو صفحه فلزی است. این سیستم باعث می‌شود صفحه متحرک به‌طور خودکار بسته به اندازه سنگ‌های قرار گرفته بین خود به سمت صفحه ثابت نزدیک یا از آن دور شود. این نوع سنگ شکن برای خرد کردن سنگ‌هایی با ابعاد مختلف مناسب است.
  • سنگ شکن فکی تغذیه الکترومغناطیس: نوعی سنگ شکن فکی است که دارای یک الکترومغناطیس برای جذب و رها کردن صفحه متحرک است. این الکترومغناطیس با تغییر قطبش باعث می‌شود صفحه متحرک به‌طور متوالی به صفحه ثابت جذب شده یا از آن رها شود. برای خرد کردن سنگ‌های با وزن بالا از این مدل استفاده می‌شود.

مزایا سنگ شکن فکی

  • دارای اجزای کم و قابل تعویض است که تعمیر و نگهداری آن را آسان می‌کند.
  • نسبت به سایر سنگ شکن‌ها دارای هزینه تولید، نصب، راه اندازی و عملکرد کم‌تری است.
  • سنگ شکن فکی قادر است تا سنگ‌های با ابعاد بزرگ را خرد کند.
  • قابلیت خرد کردن انواع سنگ‌ها و مواد را با درجه سختی و رطوبت مختلف دارد.