شرکت طراحان ماشین حجازیان
شرکت طراحان ماشین حجازیان

preloader
خط تولید کربنات کلسیم

خط تولید کربنات کلسیم

کربنات کلسیم چیست؟

به سنگ‌های حاوی ماده معدنی کربنات کلسیم «کلوخه کربنات کلسیم» می‌گویند. کربنات کلسیم (CaCO3) یک ترکیب شیمیایی است که به‌طور گسترده در ترکیبات معدنی طبیعی مانند سنگ آهک، گچ، کلسیت و مرمر یافت می‌شود. پودر کربنات به دلیل خواص ویژه‌ای که مانند رنگ سفید در صنایع مختلف دارد به‌عنوان پرکننده یا رنگ‌دانه پوششی استفاده می‌شود.

کربنات کلسیم می‌تواند با حرارت دیدن، آهک زنده تولید کند. آهک زنده هم نسبت به آب واکنش نشان می‌دهد و آهک هیدراته تولید می‌کند. هر سه این مواد دارای کاربردهای گسترده‌ای در صنایع کاغذ، شیشه، ساختمان و سایر صنایع هستند. بنابراین ساخت کارخانه فرآوری کربنات کلسیم از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است. کارخانه پودر کربنات کلسیم باید مجموعه کاملی از ماشین‌آلات را داشته باشد.

فرآیند تولید کربنات کلسیم به چه صورت است؟

خط تولید میکرونیزه از تجهیزات گوناگونی تشکیل شده است. در ابتدا مواد اولیه مانند سنگ آهک، کلسیت و مرمر از معدن استخراج می‌شوند؛ سپس این مواد خام با دقت انتخاب شده و شسته می‌شوند تا پودر کربنات کلسیم با کیفیتی را تولید کنند. این مواد خام، خشک و تمیز می‌شوند و از سنگ‌شکن اولیه و ثانویه (مانند سنگ‌شکن فکی و سنگ‌شکن چکشی) عبور می‌کنند تا به اندازه مورد نیاز تبدیل شوند.

در این لحظه مواد برای آسیاب بیشتر آماده هستند. ابتدا مواد خام در سیلو خوراک قرار می‌گیرند؛ یعنی مواد خام از طریق دستگاه تغذیه ارتعاشی به آسیاب گلوله‌ای منتقل می‌شوند. در آسیاب گلوله‌ای مواد با ضربه توپ‌ها به پودر کربنات کلسیم ریز آسیاب می‌شوند. بعد از اتمام کار دستگاه، پودر کربنات کلسیم آسیاب شده به سیلو محصول تحویل داده می‌شود در حالی که مواد درشت‌تر برای آسیاب مجدد به آسیاب گلوله‌ای باز می‌گردند. در آخر هم محصول نهایی برای استفاده مصرف‌کننده بسته‌بندی می‌شود.

برای تولید کربنات کلسیم باید از دستگاه‌های گوناگونی مانند آسیاب سنگ زنی، طبقه‌بندی کننده، سیستم‌های حمل‌ونقل، سیستم جمع‌آوری گرد و غبار و سیستم‌های بسته‌بندی استفاده کرد. کل فرآیند تولید کربنات کلسیم می‌تواند کاملاً خودکار باشد و توسط پانل عملیات کنترل شود.

6 کاربرد کربنات کلسیم

پودر کربنات کلسیم آسیاب شده به دلیل خواص ویژه‌ای که دارد در بسیاری از حوزه‌ها قابل استفاده است؛ به‌عنوان‌مثال از خواص کربنات کلسیم می‌توان به نقش آن در صنایع کاغذ، ساختمان، رنگ، پلاستیک، شیشه و سایر صنایع به‌عنوان پرکننده، چسب و … اشاره کرد. در صنعت کاغذ، کربنات کلسیم به دلیل درخشندگی بالا و ویژگی‌های پراکندگی نور اغلب به‌عنوان یک پرکننده ارزان برای روشن کردن کاغذ مات استفاده می‌شود.

البته زمینه‌های مختلف، به پودر کربنات کلسیم میکرنیزه متفاوتی نیاز دارند. معمولاً کربنات کلسیم با کیفیت بالا با سفیدی زیاد ارزش اقتصادی بیشتری دارد؛ اما عوامل متعدد بر کیفیت، ظرافت و سفیدی و سطح این کانی تأثیر می‌گذارند.

کلام آخر

در این مقاله تعریف، خواص و کاربردهای مهم کربنات کلسیم را با هم بررسی کردیم. کربنات کلسیم ماده‌ای با ارزش و همه کاره است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برای تولید پودر کربنات کلسیم با خواص خاص به خط تولید متشکل از چند مرحله و تجهیزات گوناگون نیاز خواهید داشت.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است